Felhasználói történetek (user story) fajtái

A legtöbb agile metodológia a felhasználói történeteket használja a szoftver működésének definiálására. Most sorra vesszük ezeknek fajtáit.

Üzleti jellegű felhasználói történetek

Ezek azok a – szoftver fejlesztését a felhasználó szemszögéből leíró – történetek, amik a leginkább meghatározzák a programot. Minden más ezeknek van alárendelve. Ez nem azt jelenti természetesen, hogy amig van a backlogban ilyen sztori addig nem foglalkozunk mással, hanem azt, hogy a többit is azért csináljuk, hogy ezeket minél jobban és egyszerűbben meg tudjuk csinálni.

Technikai felhasználói történetek

Érdemes időről időre betenni a sprintekbe kifejezetten technikai felhasználói történeteket, hiszen nem csak a funkcionalitást, hanem a szoftver karbantarthatóságát is szem előtt kell tartani  a fejlesztés során. Az ilyen felhasználói történetek segítenek a csapatnak egy másik szinten vizsgálni a kódot.

Infrastrukturális felhasználói történetek

A kód karbantarthatóságához szükséges infrastrukturális fejlesztések és módosítások elvégzése általában kívül esik a sima felhasználói történetek implementálásán. Időről időre érdemes megvizsgálni, hogy milyen változtatások (refaktorálások) kellenek a program architektúráján és ezeket végre is kell hajtani. Fontos azonban szem előtt tartani, hogy a infrastruktúra a valódi fejlesztési igényeket elégítse ki és ne az adott divat vezérelje.

Spike-ok

A spike egy olyan felhasználói történet, ami kutatásról szól és a kimenete általában egy architektúra terv vagy prototípus és – ami szinte a legfontosabb – egy sor új felhasználói történet.

Bugok

A nagyobb hatású  hibák javításának mindig magas proritása van, de sajnos amikor a csapat bevállal egy sprintet nem tudhatja, hogy pontosan hány és milyen hiba fog felmerülni a rendszerben amire azonnal reagálnia kell ezért érdemes készíteni egy felhasználói történetet az ilyen előre nem látható hibáknak és ezek kezeléséhez hozzárendelni egy pontszámot. Ha mondjuk a csapat sebessége 40 pont, készíthetünk egy felhasználói történetet 3 pontért aminek a keretén belül a csapat kijavítja a sürgős hibákat. Az ismert hibákat érdemes egyesével betenni a sprintbe és a szokásos módon becsülni őket.